Studieresa och födelsedagsfirande

Jag tänkte jag skulle berätta lite mer om resan till Stockholm.
Resan kunde ha börjat bättre. Strax utanför Örebro exploderade nämligen ett däck på bussen (som jag fattade det) och alla fick gå ur bussen eftersom det var risk för brand. Chauffören var väldigt lugn, så ingen greps av panik eller blev särsklit rädd. Det är när man tänker tillbaka på det man blir rädd när man inser vad som kunde ha hänt. Det var en buss med två våningar och vi var ca 60 personer som åkte med. Men allt gick bra och det var ju tur! Vi fick vänta längs vägkanten ett tag på två nya bussar och kunde sedan fortsätta resan. Vi fick senare höra att ytterligare ett däck exploderat på bussen.

Den första dagen besökte vi riksdagen och Anders Borg gick förbi oss när vi stod i ett litet, litet rum. Vi gick på stan senare på dagen. Jag och Nathalie gick både i Gamla stan och längs Drottninggatan. På kvällen såg vi "Hamlet" på Dramaten. Det var en besvikelse. Den kändes så djup och avancerad, så vi förstod ingenting. Två skådespelare spelade även fyra olika roller vardera och det gjorde att det blev väldigt rörigt. Flera utav lärarna somnade, även svenskaläraren! Efteråt åkte vi tunnelbana hem till vandrarhemmet Zinkensdamm.

Nästa dag besökte vi Expressen, Livrustkammaren, SVT och gick flera timmar på stan. Det var roligast på SVT. Där gick vi runt och tittade i olika studios, ateljén där de gör i ordning olika kulisser och rekvisita och ett kontrollrum. Vi var i nyhetsstudion och där fick vi gå fram och testa att vara meteorolog och peka på kartan och sådär. Den enda kändisen vi såg var Doreen, som har ett eget program och har varit barnprogramledare tidigare.Vid sju på kvällen började resan hemåt. Det var en rolig resa och det var skönt att slippa slippa skolbänken och studierna ett par dagar.

.image29
I kostymförrådet finns Björnedräkten, sittandes i en rullstol.

image31
Jag och min klass i ett kontrollrum på SVT. Så om det var tillfälligt avbrott i onsdags så vet ni vad det berodde på :P Nejdå, vi fick inte gå in i de kontrollrum där de program som sändes då kontrollerades.

Igår kväll hade jag ett gäng tjejer här på födelsedagsfirande. Vi åt och pratade och hade det mysigt. Kommande helg kommer ett gäng till.

Idag var familjen ute och åt på restaurang, det händer inte ofta att vi gör det tillsammans. Sedan åkte vi till mormor och morfar och fikade. Morfar har fått komma hem från sjukhuset. Det är så skönt att han är hemma igen! Mamma, jag och min moster var hos dem i fredags kväll då han kommit hem och då blev jag firad utav dem. Grabbarna  var hemma hos oss och tittade på sport.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0